För dig som skyddsombud

Som förtroendevald och skyddsombud spelar du en mycket viktig roll i det lokala arbetsmiljöarbetet. Din uppgift är att företräda dina kolleger i arbetsmiljöfrågor och verka för att arbetsgivaren uppfyller sitt ansvar enligt arbetsmiljölagstiftningen.

Ditt uppdrag

Som skyddsombud företräder du dina kolleger i arbetsmiljöfrågor och att verkar för att arbetsgivaren uppfyller sitt ansvar enligt arbetsmiljölagstiftningen. Genom uppdraget som skyddsombud har du därför möjligheter att vara med och påverka arbetsmiljön på din arbetsplats.

Dina rättigheter

I Sverige har du som är skyddsombud en unik ställning. Arbetsmiljölagen säger att arbetsgivare och arbetstagare ska samverka i arbetsmiljöarbetet. Även om arbetsgivaren har det yttersta ansvaret för arbetsmiljön, är det ett uttalat krav att det organiserade arbetsmiljöarbetet ska bedrivas tillsammans med arbetstagarna och deras representanter, det vill säga skyddsombuden. För att skyddsombuden ska kunna genomföra sitt uppdrag har skyddsombuden i arbetsmiljölagen fått en rad befogenheter och rättigheter, bland annat:

  • Rätt till utbildning
  • Rätt till ledighet
  • Rätt att behålla gällande anställningsvillkor
  • Rätt att ta del av de handlingar och få de upplysningar som behövs
  • Rätt att medverka i skyddsrond och ingå i skyddskommitté
  • Rätt att begära arbetsmiljöåtgärd eller arbetsmiljöundersökning
  • Rätt att avbryta ett visst arbete, så kallat ”skyddsombudsstopp"
  • Tillträdesrätt till ”främmande” arbetsställen
  • Rätt till skadestånd i vissa fall
  • Skydd enligt förtroendemannalagen – om kollektivavtal finns

    Läs mer om dina rättigheter i skriften Att vara skyddsombud

Jobba förebyggande och systematiskt

Fokus för allt arbetsmiljöarbete bör ligga på det förebyggande och systematiska arbetet. Det framgår tydligt av arbetsmiljölagstiftningen. Det är också med ett sådant förhållningssätt och arbetssätt som vi tillsammans kan utveckla en god arbetsmiljö. Som skyddsombud har du en mycket viktig roll i detta arbete.

Psykosocial arbetsmiljö

Traditionellt sett har skyddsombudets arbete handlat mycket om fysiska risker i arbetsmiljön. För akademiker är det i stället de psykosociala och organisatoriska faktorerna som ger störst problem och skapar mest ohälsa. Därför har Saco drivit på för att få tydligare regler och föreskrifter kring psykosocial arbetsmiljö. Nu finns OSA-föreskriften som reglerar bland annat arbetsbelastning, arbetstid och kränkande särbehandling. Läs mer om den här

Vi jobbar för dig

Saco tycker att det är avgörande att skyddsombudet ges möjlighet att sköta sitt uppdrag. Tillräckligt med tid och utbildning är två viktiga förutsättningar. Tyvärr vet vi att många skyddsombud inte har dessa förutsättningar. Saco jobbar för att uppmärksamma och skapa medvetenhet om skyddsombuden och den stora resurs de är i arbetsmiljöarbetet. 

Vad behöver du kunna och veta?

Vill du veta mer om att vara skyddombud så finns Sacos skrift Vara skyddsombud att ladda ner eller beställa.

För att du ska kunna utföra ditt uppdrag har du rätt att få utbildning i arbetsmiljöfrågor. Det är arbetsgivaren som ska stå för kostnaden. Arbetsgivaren och facket har ett gemensamt ansvar för att skyddsombudet får den utbildning som behövs. Läs mer om utbildningar här

Kontaktpersoner

Karin Fristedt, Utredare, arbetsmiljö
karin.fristedt@saco.se

08-613 48 33