Var och hur arbetar en designer

Gemensamt för alla designers är att de följer en process där arbetet börjar med kartläggning av mål och förutsättningar för designprojektet, varefter man under hela projektets gång förkastar eller förädlar olika skisser och prototyper. En designprocess kännetecknas även av att målet är formulerat utifrån ett behov, snarare än en specifik lösning.

Allt viktigare blir medvetenheten om hur en produkt eller tjänst är en bärare av företagets identitet. Därför måste alla designers kunna kommunicera med och ha intresse för, både marknad och teknik.

En designer kan vara specialiserad på ett visst material, en viss slutprodukt eller en viss tillverkningsprocess men kan också jobba med målsättningen att skapa koncept där inget slutresultat är likt det andra. Idag finns en mängd olika uppdelningar av yrket i olika branscher och titlar, men allt fler arbetar tvärdisciplinärt. De tydligaste branschuppdelningarna är: industridesign, interaktionsdesign, grafisk design, modedesign, möbeldesign, produktdesign, textildesign och webbdesign.

Industridesigner

En industridesigner är oftast en del i produktutvecklingsteamet och samverkar med andra kompetenser och arbetar med att utveckla nya produkter eller tjänster.

Man kan antingen arbeta som anställd eller som inhyrd konsult.

Interaktionsdesigner

En interaktionsdesigner är oftast en del i produktutvecklingsteamet och samverkar med andra kompetenser och arbetar med att utveckla hur en ny produkt eller tjänst ska fungera.

Fokus ligger på interaktionen mellan människan och hela produkten eller tjänsten. Det kan vara allt från hur en webbplats blir klickvänlig till hur en bildörr ska låta när den slår igen för att människan ska uppfatta att den gått i lås.

Man kan antingen arbeta som anställd eller som inhyrd konsult.

Grafisk designer

En grafisk designer arbetar antingen som egenföretagare eller i team på en design- eller reklambyrå med att utveckla visuella identiteter bestående av till exempel logotyper, webbplatser och bildspråk för företag eller förpackningar till produkter och tjänster.

Modedesigner

En modedesigner arbetar med att designa kläder som han/hon sedan själv marknadsför och säljer.

Man kan också arbeta inhouse på ett modeföretags designavdelning. En modedesigner som jobbar i eget företag ägnar ofta mycket tid åt att hitta underleverantörer, distributörer och återförsäljare.

Möbeldesigner

En möbeldesigner formger möbler som han/hon sedan själv marknadsför och säljer. Alternativt arbetar designern som konsult med uppdrag av någon av de större möbeltillverkarna.

Produktdesigner

En produktdesigner designar produkter som till exempel kastruller, solglasögon, eller inredningsartiklar som han/hon sedan själv marknadsför och säljer. Alternativt arbetar designern som konsult med uppdrag av någon av de större produkttillverkarna. De flesta som kallar sig produktdesigner ser sig som entreprenörer som driver sina egna företag.

Webbdesigner

En webbdesigner arbetar antingen som egenföretagare eller i team på ett IT-konsultföretag, en design- eller reklambyrå med att utveckla webbplatser och intranet för företag.

Både den analytiska förmågan och visualiseringsförmågan som man utvecklar som designer kan även användas i andra sammanhang, exempelvis inom designforskning eller undervisning.