Skyddsombud

Publicerad: Måndag 4 apr 2022

Senast uppdaterad: Måndag 4 apr 2022

Din domstol ska ha ett skyddsombud (se 6 kap. 2 § första stycket arbetsmiljölagen). Normalt utses skyddsombud på tre år av den fackliga organisation som har eller brukar ha kollektivavtal med arbetsgivaren. Finns det inte någon sådan organisation på din domstol kan ni själva välja ett skyddsombud. Ett skyddsombud är arbetstagarnas öron och ögon i frågor som rör arbetsmiljön. Ett skyddsombud kan t.ex. påtala för arbetsgivaren om det är för kallt på kontoret, men även om ni har en allt för hög arbetsbelastning för att i dialog med arbetsgivaren göra något åt situationen. Som skyddsombud ska arbetsgivaren se till att du ska få ta den tid som uppdraget kräver. Har ni inget skyddsombud? Prata med din fackliga företrädare på domstolen för att försöka hitta någon intresserad.

Om ni inte har någon facklig företrädare på din domstol och du behöver hjälp med att engagera dig och använda ditt fackliga medlemskap är du alltid välkommen att höra av dig till oss via saco-s.domstol@dom.se.

Du har väl uppdaterat dina uppgifter om vilken arbetsgivare du har? Klicka här för att logga in på Akavia eller här för att hitta ditt Saco-förbund om du är medlem i annat förbund än Akavia.