Hög arbetsbelastning kräver bra återhämtning

67 % av akademikerna anser att de har för mycket att göra på jobbet, visar en bearbetning av Arbetsmiljöverkets arbetsmiljöundersökning som Saco gjort. Om du har hög arbetsbelastning är det extra viktigt med en bra återhämtning. Läs Sacos arbetsmiljöexpert Karin Fristedts råd.

Publicerad: Tisdag 22 okt 2019

Senast uppdaterad: Tisdag 22 okt 2019

I Sacos bearbetning av Arbetsmiljöverkets arbetsmiljöundersökning framgår också att många akademiker arbetar trots att de är sjuka och borde varit hemma från jobbet. Över hälften har gjort det minst två gånger under det senaste året. Vanligaste orsakerna är att ingen annan kan göra jobbet eller att man är rädd att belasta sina kollegor.

Nästan hälften av akademikerna säger att de någon gång varje vecka känner sig trötta och håglösa. Oroande är att den siffran har ökat rejält under de senaste åren. Det kan vara ett tecken på att många inte får den återhämtning de behöver. 

Karin Fristedt, Sacos arbetsmiljöexpert, ger följande råd om återhämtning:  

  • Vi är alla olika och det gränslösa arbetslivet ger möjligheter att arbeta flexibelt. Men en otydligare gräns mellan arbete och fritid och mer varierande arbetstider kan göra det svårare att planera in återhämtning. Du behöver ta en aktiv roll i att hitta rätt balans mellan arbete och privatliv och få tillräckligt med återhämtning.

  • Sömn är viktigt för din återhämtning. Om du sover ordentligt klarar du lättare av stress och påfrestningar under dagen. Sömnproblem kan vara en indikation på att du stressar för mycket.
     
  • Planera in tid för att varva ner. Återhämtning går inte att skjuta upp till semestern eller när det är lite lugnare. Se till att få in det i dina dagliga rutiner.
      
  • En av riskerna med ständig tillgänglighet är brist på återhämtning. Stäng av mejl och mobil när du är ledig.
     
  • Vad som är en bra återhämtning beror på vad som orsakat tröttheten. Återhämtning kan vara sömn, motion, aktiviteter, vila eller avkoppling. Träning eller annan aktiv vila är ofta bättre återhämtning än att bara ligga på soffan.

  • Återhämtning sker inte bara efter arbetstid, utan också på jobbet under arbetsdagen. Ta mikropauser, se till att få in variation i arbetet och ta dig tid till att fika och prata med dina kollegor.

  • Håll koll på din arbetsbelastning. Om du ständigt har för mycket att göra måste du signalera det till din chef. Om inte det hjälper, prata med facket eller ditt skyddsombud. Du har rätt till en rimlig arbetsbelastning. 

Källa: Sacos bearbetning av Arbetsmiljöverkets rapport 2018:1