Tänk på det här när du jobbar hemma

Det finns fördelar med att jobba hemma ibland. Många tycker de kan jobba mer fokuserat eftersom de inte blir störda lika ofta av exempelvis sina kollegor. Man slipper långa resor till jobbet och det blir billiga lunchkostnader. Men det finns också utmaningar i att arbeta hemifrån. Nu när många av oss kommer jobba hemifrån en längre tid, vad ska man tänka på för att lyckas?

Publicerad: Fredag 20 mar 2020

Senast uppdaterad: Torsdag 26 mar 2020

  • Planera ordentligt. Strukturera din arbetsdag som om du vore på jobbet, sätt upp mål för dagen. Hitta din lösning för att jobba koncentrerat och fokuserat under en bestämd tidsperiod och ta sen paus.

  • Skapa rutiner och håll arbetstiderna. Det kan vara bra om man kan sitta lite avskilt och skapa en ”jobbhörna” hemma. Försök att skilja mellan arbete och fritid så det inte flyter ihop.

  • Kom ihåg att ta pauser. Gå och hämta vatten eller en kopp kaffe/te, precis som på jobbet (micropaus). Men planera också in riktiga pauser för fika och lunch. Även hemma är det viktigt med mat och återhämtning.

  • Rör gärna på dig, kanske en snabbpromenad på morgonen eller på lunchrasten. Eftersom du missar rörelsen i att ta dig till och från jobbet, försök kompensera detta under dagen.

  • Variera arbetsställning om möjligt, byt sittställning och stå och jobba när det fungerar. Kanske är promenadmöten möjliga?

  • Försök att ha kontinuerlig kontakt med dina kollegor. När man inte möts fysiskt tappar man saker som småsnacket i korridoren eller runt fikabordet. Det blir därför ännu viktigare med god kommunikation. Fika tillsammans via Teams och upprätthåll de sociala kontakterna. Det är viktigt att bibehålla en känsla av samhörighet inom organisationen

  • Tänk på att möten på distans kan kräva ännu mer förberedelse än ett vanligt fysiskt möte. Ha en tydlig agenda, testa tekniken i förväg och var disciplinerad i talarlistan om ni är många. Håll kortare möten då det kan vara svårare att behålla koncentrationen.

  • Kom ihåg att även vid distansarbete är arbetsgivaren ansvarig för medarbetarnas arbetsmiljö. Det är viktigt att som chef ha kontinuerlig kontakt med sina medarbetare för att stämma av att arbetsmiljön är tillfredsställande och inte skapar risk för ohälsa.