Monica Jonsson Wahlund - månadens medlem

Läs om Monica Jonsson Wahlund som jobbar som ombudsansvarig.

Publicerad: Torsdag 10 dec 2015

Senast uppdaterad: Tisdag 7 jun 2016

Kan du beskriva "din resa" i Posten/PostNord?
Jag började jobba 2-3 kvällar i veckan när barnen var små, endast 40 % . Sen ökade det på. Det blev dag/kvällsarbete och jag gick en utbildning för kvinnor inom posten under ett år tillsammans med 15 andra tjejer. Jag arbetade som lagledare på Göteborgs postterminal, GPT, med cirka 30 lagmedlemmar, och var med om att starta brevsorteringen på GPT. En dag körde vi en flock pennor i grovsorterings-maskinen som ställde sig åt alla håll i rembanan. En tekniker kom farande, skakade på huvudet och sprang och hämtade kameran , antagligen för att statuera skräckexempel på hur man inte ska göra. En annan dråplig händelse var när jag fick ett kundsamtal där kunden var helilsk då hon fått faktura på att frimärket saknats. Hon tyckte att vi kunde slängt hennes brev istället.

Senare sökte jag mig från GPT till organisationen för företagscenter och fick arbeta mot externa kunder vilket jag tyckte var väldigt roligt. Jag var också coach åt de andra företagscentren i området för att nå våra säljmål. Det har funnits bra möjligheter att utveckla sig både med chefs- och säljutbildningar vilket varit väldigt stimulerande och utvecklande.

Vad arbetar du med just nu?
Nu får jag arbeta både externt och internt vilket är väldigt givande. Jag arbetar som ombudsansvarig för ca 50 st ombud i vårt Mitt/Väst-område. Den ena dagen är inte den andra lik och jag är mycket ute i vårt ombudsnät eftersom vi besöker våra ombud med både affärssamtal, uppföljningar av kvalitén och inventeringar m.m. Sista tiden har vi jobbat på med att förnya ombudsavtalen.

Hur ser en typisk dag ut som ombudsansvarig?
Som ombudsansvarig åker jag ut till ombuden i väldigt många olika ärenden, tex inventering av försändelser , frimärken och varor. Vi går också igenom processer som ska säkerställas att ombuden kan. Det kan exempelvis vara ur vi sköter oss från PostNords sida, leveranser samt hämtning av tomgods, brev och paket . Det kan också vara rutiner för beställningar, "röda väskan" samt användningen av handdator och trådlös scanner. Vi går även igenom legitimationslista med vilka leg som gäller och vilka regler som gäller. En annan viktig sak är att man tar på sig "kundglasögon" för att se hur kundmötesplatsen ser ut, bl.a. vad gäller rätt priser, kampanjer, helt och rent (inte massa lappar) mm. Oftast är det en utsedd postansvarig i butiken man har dialogen med, men det kan även vara med någon annan.

Vi är också ute och har affärssamtal och då är det med butiksägare/chef alt. postansvarig om det har delegerats. Då går man igenom olika resultat som exempelvis Myster Shopper, ekonomi, kvalitet samt att vi också har ett krav på att personalen är certifierad.

Vad kan du mer berätta om besöken hos ombuden?
Besöken kan både vara roliga och givande för bägge parter. Ibland händer det förändringar där vi måste agera snabbt, t.ex. då det blivit konkurser. I somras fick jag ett samtal från en butik att "imorgon går jag i konkurs". Då gäller det att agera snabbt, flytta hushåll till något annat ombud (oftast tillfälligt), tömma butiken, forsla över de försändelser som finns samt informera internt angående samtliga transporter. Det har också hänt att det brunnit i en butik som fått stänga och vi har åkt dit för att tömma på försändelser och köra över till annat ombud. Då såg vi ut som sotare.

Sen kan det bli att "kavajen blivit trång", dvs. att ombuden inte får plats med alla försändelser och då behöver vi eventuellt öppna ett extra utlämningsställe som avlastar ombudet. Den ena dagen är inte den andra lik. Det gäller att kunna agera snabbt.

Hur går det till när nya ombud startas?
När vi startar nya ombud får de gå igenom interaktiva grundutbildningar, även fysiska samt att vi är "påplatsenstöd" ute i butiken. Vi bjuder också in ombudens postansvariga på gemensamma träffar runt om i Sverige där vi går igenom nyheter och processer m.m.

Vad ser du för fördelar med att vara medlem i Saco?
Det känns tryggt och bra samt att man löpande får bra information.

Vilka tycker du är PostNords viktigaste utmaningar i närtid och på lång sikt?
Ett väl fungerande nät med transporter, ombud/utlämningsställen . Kvalitén är också oerhört viktig då våra kunder förväntar sig att vi håller det vi lovar.

Tre snabba

  • Din favoritmat? Risgrynsgröt med blåbärssoppa.
  • Gör du gärna på fritiden? Umgås med barn och barnbarn, motion och sommarstugan.
  • Det här visste ni inte om mig? Gillar inte att bada i hav/sjö. Får lätt panik om det skulle finnas något i vattnet, minsta lilla fisk. Tur det finns pooler!