Skyddsombud
Din arbetsmiljö är viktig. Som skyddsombud finns vi här för att lyssna på dina tankar, lyfta dina frågor och tillsammans med arbetsgivaren skapa en arbetsmiljö där du trivs och kan göra ett bra jobb.

Ett skyddsombud är arbetstagarnas representant i frågor som rör arbetsmiljön. Syftet med rollen är att bidra till en trygg, hälsosam och hållbar arbetsmiljö för alla. Skyddsombudet arbetar tillsammans med arbetsgivaren för att förebygga ohälsa, minska risken för olycksfall och främja medarbetarnas välmående.
Skyddsombudets arbete omfattar både den fysiska arbetsmiljön (som lokaler, utrustning och säkerhet) och den organisatoriska och sociala arbetsmiljön (som arbetsbelastning, ledarskap och trivsel).
Som medarbetare kan du alltid vända dig till ditt skyddsombud med frågor, synpunkter eller förslag som rör arbetsmiljön. Det är viktigt att skyddsombudet får veta vad som fungerar bra – och vad som kan förbättras – för att kunna företräda medarbetarna på bästa sätt.
Därför behöver skyddsombud och medarbetare ha en öppen och löpande dialog. Genom att prata om arbetsmiljön i vardagen kan vi tillsammans skapa en bättre arbetsplats och utveckla verksamheten på ett hållbart sätt.
Senast uppdaterad: 2025-10-06