Hoppa till huvudinnehåll

Tävlingen avgjord!

Hemarbete har gjort akademiker mer stillasittande. Samtidigt är balans mellan arbete, rörelse och återhämtning en förutsättning för ett hållbart arbetsliv. I initiativet ”STARKARE tillsammans” hjälps vi åt att öka vår fysiska aktivitet.

I tävlingen "STARKARE tillsammans" efterfrågade AF era bästa tips för fysisk aktivitet med varandra i vardagen. Av drygt 100 bidrag utsågs tre vinnare.

”Ge ett uppdrag till alla som vill vara med, att ta en promenad och leta efter något specifikt, exempelvis en gul brevlåda. Alla delar sedan bilden i en chattråd, ex via WhatsApp”
Jill Ahlberg

”Hälsoutmaningar - vi har en suverän hälsoinspiratör på min grupp som ordnar samman små tävlingar. Där har alla chansen att plocka poäng på sina villkor. Det har gett en enorm effekt och bidragit till en härlig stämning tillsammans dessutom. Ex på aktiviteter var, gå 10000 steg på en dag, ät en måltid utomhus (inte på din egen tomt), laga mat utomhus (inte på din egen tomt), Yoga (minst 30 minuter), osv”
Frida Kjellsdotter

”Planera in gångmöten med andra och använd kamerafunktionen för att dela med dig. Det är trevligt för alla.”
Tor Wereén

Här hittar du alla inskickade bidrag. Låt dig inspireras!



Tobias Olli
Tips från hälsoinspiratör Tobias Olli

Vilka är dina bästa tips för att få in mer fysisk aktivitet i vardagen, för de som vill komma igång?

  • Om du har möjlighet så pendla gärna med cykeln till jobbet.
  • Ta en lunchpromenad med kollegorna samtidigt som ni får frisk luft och ljus.
  • Utmana dina kollegor med stegtävling vilket triggar kvällspromenader efter jobbet.
  • Packa kläderna och förbered morgondagens träningspass kvällen innan, minimera antalet hinder.
Publicerad: 2023-04-21

Senast uppdaterad: 2023-04-21

Dela artikeln