Ny kurs för gymnasiet och högskolan
En idéskrift där Sacos samhällspolitiske chef Gunnar Wetterberg skisserar några nya alternativ för gymnasiet och högskolan.
Publicerad: Torsdag 18 maj 2006
- Nyckelord:
- Utbildning & forskning
I flera årtionden har utbildningspolitiken lunkat på i gamla hjulspår. Så många som möjligt ska läsa tillsammans så länge som möjligt. Det var en politik som pekade framåt på 1960-talet, men i dag har den nått vägs ände. Utslagningen från gymnasieskolan, akademikerarbetslösheten och tendenserna till överutbildning är allvarliga varningssignaler.
Då behövs det en omprövning. I den här skriften skisserar Sacos samhällspolitiske chef Gunnar Wetterberg några nya alternativ för gymnasiet och högskolan. Målet är att underlätta vägarna ut i arbetslivet, att sätta motivationen och kvaliteten i centrum med gymnasiet som en kvalificerad skolform.
Han diskuterar studielön, huvudmannaskapet för gymnasiet, Bolognaprocessen som hävstång för högskolan och fackens och arbetsgivarnas ansvar för ingångsjobben i arbetslivet.
Några punkter ur skriften:
- ny huvudman för gymnasieskolan
- inför tre års skolrätt efter de nio årens skolplikt
- satsa på gymnasielärarna som en självständig lärarkår
- begränsa konkurrenskompletteringens betydelse vid antagningen till högre utbildning
- använd Bolognaprocessen för en tydlig arbetsfördelning mellan universiteten och högskolorna i landet
- avtal om ingångsjobb för ungdomar
Frågor om rapporten besvaras av Sacos samhällspolitiske chef Gunnar Wetterberg.