Hoppa till huvudinnehåll
Studier

ABC för utställare

Här finns all praktisk information för dig som utställare. Innehållet kompletteras allteftersom.
  • Skolbokning 2024

    Här lägger vi ut de besökande skolornas bokningar från början av oktober.

    Besökarantal 2023, mässorna på plats

    Stockholm
    21.138 besökare 

    Malmömässan
    6.063

    Hur vi kommunicerar med besökarna

    Skolorna
    Vi bjuder in samtliga gymnasieskolor i landet genom deras studie- och yrkesvägledare. Dessa skapar ett skolkonto i Sacos skolportal där de administrerar sin bokning och kan stötta sina elever. Skolportalen innehåller all information skolorna behöver inför mässbesöket. Skolorna bokar gratis gruppbiljetter.

    Eleverna
    Eleverna får tillgång till sina biljetter genom att registrera sig vid skolans unika registreringslänk. Vi får då tillgång till elevernas kontaktuppgifter och kan förse dem med relevant direktinformation inför besöket.

    Kontaktuppgifter
    Ni får tillgång till kontaktuppgifter för elever som har favoritmarkerat er digitala monter eller era seminarier samt de som har klickat på "Jag vill veta mer" i er digitala monter och de som har skannar er /skannats av er med vår skannerapp. Kontaktuppgifterna sparas i er Leadsmanager och kan exporteras till Excel.

     

  • Elevernas planeringsverktyg Min sida innehåller både inspiration och planeringsstöd, en sida för att planera mässbesöket och en för studievalet. Eleverna kan med stöd från sina studievägledare arbeta i mässplattformen hela vägen fram till studievalet. Studievägledaren har en översikt där de ser elevernas status i valprocessen och kan besöka elevernas planering och lägga in tips, kommentarer och uppgifter samt använda detta som underlag för vädledningssamtal

    Logga gärna in i Sacomässan.se och utforska själv. Om du är en befintlig utställare använder du samma inloggningsuppgifter som till utställarportalen. Annars kan du använda vår testinloggning testelev@saco.se med lösenordet Sacomassan2024

  • Ingår i Komplett digital monter med obegränsat antal chattanvändare. Vi har en kombo där man startar i chatten och vid behov kan övergå till videosamtal, exempelvis för att man behöver dela skärm och visa något. 

    Monterchatt eller ämnes-/individuell chatt?
    Monterchatten är standardchatten, en gemensam chattbubbla som bevakas av alla användare. Man kan också välja att ha namngivna chattar, t.ex. i olika ämnen. Det är en smaksak vilket man föredrar.

    Chatten sköts från utställarportalen
    I utställarmenyn finns menyvalet Chattar, där checkar de in som ska jobba in chatten. Personalen skapar alltså inget konto utan checkar bara in med sitt förnamn så man kan identifieras av kollegorna inne i chatten. Där finns också en intern chatt där ni kan be varandra om hjälp samt en anslagstavla där monteransvarig kan sätta upp viktiga meddelanden till gruppen.

    I utställarportalen finns instruktionsvideos och lathundar.

    Initiera chatt med besökare
    Ni kan ta initativ till chatt upp till 10 minuter efter att besökaren har lämnat er monter. Ni ser då även eventuella intresseområden som besökaren har lagt upp och kan därmed ställa relevanta frågor när ni initierar en chattkonversation.

  • Svenska lärosäten är oftast anslutna till EMIL/SUSANavet. Läs mer nedan. Om ni är det kan ni importera era utbildningsprogram i utställarportalen (under Digitalt > Utbildningar). Ni som inte är anslutna lägger till era utbildningar manuellt.

    Vad är EMIL?

    EMIL är en gemensam standard för beskrivning av utbildningar, utbildningsanordnare och utbildningstillfällen. EMIL-standarden beskriver hur utbildningsanordnaren ska strukturera sin information och vilken information som måste finnas med innan den skickas till Skolverkets SUSA-navet.  

    Standarden är generell och passar för alla utbildningar inom alla skol-/utbildningsformer och nivåer, från förskola till universitet och högskola. Den syftar till att strukturera information om utbildningar för att underlätta valet av utbildning och utbildningsanordnare för den som vill börja studera. Men informationen används också av till exempel studie- och yrkesvägledare.

    Standarden har använts sedan 2005 och togs fram på regeringsuppdrag av Skolverket tillsammans med Högskoleverket och VHS (numera UHR), Folkbildningsrådet och Arbetsförmedlingen. Den har sedan dess reviderats och förnyats regelbundet. Idag är det fler aktörer som ingår i samarbetet med att hålla standarden uppdaterad och aktuell. SUSA-navet – är en databas som varje dygn hämtar filer med utbildningstillfällen från bl.a. UHR, MYH och Folkhögskolorna som i sin tur hämtar informationen från utbildningsanordnarnas egna utbildningsdatabaser där informationen finns strukturerad enligt EMIL-standarden. Navet har ett s.k. API som gör uppgifterna tillgängliga för externa aktörer, både offentliga och privata. Vem som helst kan bygga en app, webbplats eller annan tjänst baserat på detta innehåll. Några exempel är Utbildningsinfo.se, Saco Studentmässor, Studentum och Blocket utbildning.

    Viktigt att tänka på!

    Väldigt många sökningar görs även när det inte är ansökningstid. Därför är det viktigt att omgående uppdatera den egna utbildningsdatabasen med planerade utbildningstillfällen, annars hittas utbildningen inte av sökmotorerna och utbildningen ”finns inte”. Informationen behöver inte vara komplett från början, det går bra att uppdatera allteftersom.

    Hur används EMIL-informationen på Saco Studentmässa?

    Med vårt sökverktyg (webb och app) kan besökarna söka efter vilka utställare som tillhandahåller ett visst utbildningsprogram. I träfflistan visar vi utbildningsanordnarnas namn, utbildningsprogrammets namn och länk till den webbsida som finns inlagd i utställarens utbildningsdatabas (oftast programsidan). Dessutom visas den sammanfattande information som är upplagd om utbildningen.

    Det som är viktigt att uppdatera i egna utbildningsdatabasen inför mässorna är utbildningstillfället med utbildningens namn och tillhörande taggar (ämneskategori). Så om övrig information inte är klar då gör det inget. Syftet är att göra er utställare sökbara efter utbildning.

    På er adminsida i MINT Manager kan du med en knapptryckning välja om du vill visa er pågående utbildningsprogram eller kommande hösttermins utbud.

    Vem uppdaterar ”utbildningsdatabasen” hos er? Vem ska du prata med?

    Om du inte vet vem på lärosätet som ansvarar för EMIL-uppdateringarna kan du kontakta

    Folkhögskolornas information på www.folkhogskola.nu är uppdaterad och stämmer hälsar Fredrik Ohlén på Sveriges Folkhögskolor. Det är den info som exporteras till SUSA-navet.

    Vi är EMIL idag:

    EMIL hålls ihop av Svenska institutet för standarder, SIS men flera organisationer deltar i arbetet med att förvalta och utveckla EMIL- standarden och tillhörande material inom EMIL-samarbetet.

    • Arbetsförmedlingen
    • Blocket utbildning
    • Educations media group
    • IST AB
    • Ladokkonsortiet
    • Myndigheten för yrkeshögskolan
    • Skolverket
    • Sveriges folkhögskolor
    • Universitets- och högskolerådet

    SIS tekniska kommitté 450 It-standarder för utbildningssektorn ansvarar för standarden.

    Läs mer på kommitténs hemsida (https://www.sis.se/standardutveckling/tksidor/tk400499/sistk450/).

  • Kostnadsfria separata garderober för utställare som öppnar en timme innan mässans officiella öppnande.

    Visa utställarkort för att inte behöva betala.

  • Se leveransdress, inflyttningstider och besökaradress på respektive utställarservice beställningssida i utställarportalen.

  • Vi börjar placera när deadline för tidig bokning, 1 april, har passerat. Hallplanen läggs upp på utställarportalens startsida efter sommaren.

  • Vi brukar reservera ett antal hotellrum för våra utställare på Saco Studentmässor i Stockholm och Malmö.

    Information läggs upp på utställarportalens startsida efter sommaren.

  • Logga in här med inloggningsuppgifterna du fick i orderbekräftelsen när du bokade monter eller det du har ändrat till efteråt.

    Till inloggningen

     

  • Saco 

    Projektledare: Sandra Wahlgren, studentmassa@saco.se, 0707337188

    Beställning av monterinredning

    Kistamässan, Workman
    Länk till praktisk information, webbshop och kontaktuppgifter finns på Utställarportalens startsida

    Malmömässan, MalmöMässService
    Länk till praktisk information, webbshop och kontaktuppgifter finns på Utställarportalens startsida

  • Vi erbjuder möjligheten att beställa matkuponger i form av en QR-kod. Det är en väldigt smidig lösning eftersom ni bara behöver dela QR-koden som ni har laddat med önskat antal luncher till er personal.

    Beställningen görs i Utställarportalen under Bokningsinformation > Digitala tillval. Där finns då också QR-koden för kopiering så att ni kan skicka/dela ut den till er monterpersonal. Vi fakturerar endast förbrukade (skannade) luncher.

  • Monterbeställningar

    Inredning till din monter beställer du hos utställarservice, Workman på Kistamässan och Malmö Mäss-Service på Malmömässan. Du som har beställt endast golvyta behöver veta att inget annat ingår. Inte heller elanslutning och skiljeväggar.

    Val till monterpaket

    Där gör du också dina inredningsval (mattfärg, möbler) till monterpaket om du beställt ett sådant.

    Budgetmonter och samlingsmonter

    Dessa har fasta inredningspaket, så här behöver du inte välja något. Du kan förstås göra tilläggsbeställningar om du vill.

    Undrar du vad som ingår i dina paket? Se rubriken Monter, fysisk - vad ingår?

     

    • Digital standardmonter 
       I
      ngår vid bokning av fysisk monter och behöver då alltså inte bokas.
      Chatt och verktyg för livewebbinarier ingår inte) i denna. Förutom det du ser på bilden ingår även vår leadsmanager, knappen "Jag vill veta mera" där besökare kan lämna sina kontaktuppgifter för att få mer information.
      Exempel på en digital standardmonter
      Se större bild här

    • Komplett digital monter - allt ingår.
      Detta ingår: chatt/videosamtal + verktyg för obegränsat antal livewebbinarier och livestream, förinspelade webbinarier, videoklipp, Fördjupning/ämnesområde.
  • Digital standardmonter ingår, se rubriken ovan.

    Enbart golvyta

    Endast golvytan och inget annat ingår. El och eventuella skiljeväggar beställs separat tillsammans med annan inredning i mässanläggningarnas webbshopar som nås via länk på utställarportalens startsida.

    Detta ingår i monterpaketen

    Samma innehåll gäller för Stockholm och Malmö. Workman (Kistamässan) och Malmö MässService (Malmömässan hanterar val av inredning och beställningar av monterbyggnation. 

    Monterpaket 9 kvm och uppåt

    Monterpaket 9 kvm

    Vitmålad trävägg
    Förråd 1x1m
    Hyrmatta 50x50cm valfri färg
    Möbler fritt val från ett urval av inredning enligt spec på Workmans och Malmö MässService beställningssidor
    1st spotlight per lpm vägg
    1st elanslutning
    Städning

    Ramp ingår inte

    Budgetmonter (4 och 6 kvm)

    Väggmodul ALU 2 m och ALU spetsdiagonal 2 m eller 4 st Väggmodul trä
    Hyrmatta 50x50 
    1 elanslutning
    2 spotlights lång arm
    skylt 70x100
    1 infodisk vit
    1 barstol
    Broschyrställ
    Städning

    Plats i samlingsmonter med gemensamt ämne

    Ca 2x2m yta mot en vägg
    Hyrmatta 50x50 
    1 elanslutning
    2 spotlights lång arm
    skylt 70x100
    Barbord
    1 barstol
    Städning

  • Seminarieprogrammet kommuniceras till de besökande skolorna som preliminärt pdf-program i mitten av oktober, sedan i Sacomässan.se som används som mässguide och där besökarna kan filtrera och favoritmarkera, från 15 november. Dessutom per mejl och till skolorna i Sacos skolportal och på skyltar och programblad under mässan.

    Programmets i Sacomässan.se visar bild och beskrivningstext som ni lägger in.

    Läs mer om seminarier här

  • Samla kontaktuppgifter till besökare på de fysiska mässorna

    Få besökarnas namn och epostadresser till er Leadsmanager med vår skannerfunktion. Det fungerar på samma sätt som ”Jag vill veta mera” i er digitala monter.

    Alla besökare har en qr-kod som är deras entrébiljett och identitet under mässbesöket. Denna får de skanna i olika sammanhang: t.ex. vid entrén, vid uthämtning av förbeställd mat, vid tipspromenadens incheckningsstationer.

    App som ni laddar ner

    Ni använder era egna enheter (IPHone eller iPad) och laddar ned vår skanner app.

    Pris 1 900 kronor för en mässa för funktionen som ni kan använda för så många enheter ni önskar. Två mässor kostar 2 500 kronor.

     

     

  • Ni behöver tillgång till dator med mikrofon & kamera. Vi rekommenderar att de som jobbar i chatten och med livewebbinarier har stor skärm (alltså inte bara laptop). Det underlättar arbetet.

    Er brandvägg måste släppa igenom trafiken och vi kommer självklart att använda kryptering samt möteslobby för extra säkerhet. 

    En bra och stabil internetförbindelse är viktig. Testa att ni kan göra video-samtal genom ert nätverk och att ni har minst 1 Mbps per representant. Det är också att rekommendera att ni är uppkopplade via nätverkssladd och inte wifi. Speciellt om det sitter flera personer i samma rum eller i närheten av varandra kommer trådlös uppkoppling att vara en potentiell flaskhals. Prata med era nätverksadministratörer i förväg, så bör de kunna hjälpa er att säkerställa uppkopplingens kvalitet.

  • Digitalt

    Inför det digitala förberedelseeventet 15 november rekommenderar vi att ni har lagt upp titlar och korta beskrivningar även för innehåll som inte är klart, t.ex. webbinarier så och livewebbinarier så att besökarna kan få en bild av programutbudet.

    Ni som inte har en befintlig digital monter, utan ska bygga upp från början, jobbar i testmiljö tills ni meddelar oss att vi ska publicera er.

    Fysiska mässorna

    Beställningsinformation för monterpaket samt för er som har bokat endast golvyta finns på respektive utställarservice beställningssida. Länk finns på  utställarportalens startsida efter sommaren.

    Preliminär deadline för beställningar till ordinarie pris är 31 oktober. 

    Seminarier

    Boka seminarier senast 22 september här

  • Under denna flik kan ni som lärosäte lista er utbildningsprogram. De flesta lärosätena importerar sin utbildningsprogram från en utbildningsdatabas, såsom EMIL/SUSANavet eller LADOK.

    Ni som inte kan importera lägger upp era utbildningar manuellt med länk till er hemsida.

    I utställarportalen under Digitalt under rubriken utbildningar finns en knapp där ni kan importera 
    - nu pågående utbildningsprogram
    - utbildningsprogram ht25
    - utbildningsprogram vt25

    Ni väljer själva vilket ni vill importera. Ibland är lärosätena inte klara med uppdateringen av sina kommande program och då ser ni att det saknas en del. I så fall rekommenderar vi att ni välja alternativet "nu pågående utbildningsprogram". 

    Ni kan uppdatera er import vid ett senare tillfället om er databas har kompletterats, men då skrivs eventuella manuella ändringar äver.

    Man kan också lägga till utbildningar manuellt.

    Från listan under fliken Utbildningar länkas respektive utbildning till programsidan på er webbplats.

    Utbildningar listas i alfabetisk ordning och man kan lägga till en förklaringstext om man vill.

    Utbildningar kan favoritmarkeras av besökarna.

  • Instruktionsvideos och lathundar finns påpå startsidan i Utställarportalen .

  • I utställarportalen finns allt kring er medverkan, såväl digital som fysiskt. Det är här ni bygger er digitala monter och lägger in allt er innehåll. Det är också här ni gör beställningarna till de fysiska mässorna.

    Alla sidor har en informationssymbol som länkar till instruktion med specar och bild som visar var och hur detta ligger i montern.

    Logga in här med inloggningsuppgifterna du fick i orderbekräftelsen när du bokade monter eller det du har ändrat till efteråt. Instruktioner (video/lathundar) finns på startsidan i utställarportalen.

    Till inloggningen

     

  • Ni kan såklart lägga er på lite olika nivåer när ni ska spela in era webbinarier.

    En enkel lösning är t.ex. att spela in sin skärm när man håller ett digitalt möte där man delar en presentation. Tänk Zoom- eller Teamsmöte.

    Ett mer avancerat sätt, men ändå görbar för de flesta, är att spela in med hjälp av mobilen eller en systemkamera, en enklare mikrofon och eventuellt en TV-skärm där ni kan visa er presentation direkt. Denna lösning kräver i regel att ni klipper materialet efteråt, med t.ex. Premiere Pro/Rush eller liknande programvara. På det sättet kan man också klippa in presentation eller annat material direkt i videon. Det är så vi gör själva på vår YouTube-kanal.

    Den proffsigaste lösningen får man när man jobbar med ett produktionsbolag (om man inte har tekniken & kunskapen in-house).

    Lite generella tips

    Tänk på ljussättning & omgivning (ljudnivå).

    Investera i en enklare mikrofon, t.ex. denna som man kan sätta in direkt i mobilen.

    Håll webbinariet för en mindre grupp, så känns det inte lika onaturligt.

    Kom ihåg att titta in i kameran - där sitter ju er riktiga publik sen.

  • Sacomässan.se är ständigt öppen. Under våra liveevents är vi aktiva och möter besökarna under följande öppettider.

    Saco Studentmässa i Stockholm, Kistamässan
    27-28 november 9.00-16.30

    Saco Studentmässa i Malmö, Malmömässan
    4 december, 9.00-16.30

    Sacos digitala Studentmässa, online
    7 februari 9.00-16.00 

    Sacos digitala Studievalsmässa och utlandsevent
    10 april 14.00-19.00

Publicerad: 2015-01-14

Senast uppdaterad: 2020-05-11