Den digitala mässan

På digitala Saco Studentmässa når du utbildningsintresserade i hela landet. Från Södra till Norra Sverige. Utan att resa. Konceptet är under utveckling och vi fyllar på med mer konkret information allteftersom.

Publicerad: Måndag 8 jun 2020

Senast uppdaterad: Torsdag 25 jun 2020

När?

24-27 november pågår mässan live. Därefter är allt innehåll utom det som sänds live tillgängligt fram till högskolevalet. 2019 hade Saco Studentmässor nästan 30 000 besökare, med den digitala mässan är potentialen betydligt större.

Vi planerar också för en mindre digital uppföljningsmässa i mars/april.

Hur?

Online, från dator, surfplatta eller mobil. Vi rekommenderar dator eller surplatta för bästa upplevelse.

Vi bjuder in alla gymnasieskolor i Sverige och svenska skolor i utlandet till gratis gruppbokning via skolornas studie- och yrkesvägledare. Information har också skickats till rektorer och gymnasieförvaltingar.

Vad finns på mässan?

Den digitala mässan nås med mobil eller dator. Den består av en lobby med guidning, studievägledning samt diverse inspirationsaktivteter. Sedan förstås montrar och ett webbinarieprogram.

Montrarna

Chattbotten Ebbot (kan döpas om) ingår som standard i alla montrar!

Basmonter, 12.000 kr

Basmontern utgör grunden för mässmontern och kan bokas som minsta monteralternativet. Registreringsavgiften är 3 000 kronor och basmontern kostar 12 000 kronor. 

Alla montrar har samma struktur så att besökarna lätt känner igen sig 

Basmontern innehåller:

  • Basinformation med bilder och länkar 
  • En film på max. 1 minut samt nedladdningsbart material (t.ex. pdf-broschyrer eller kataloger)
  • Sända video och livechatt där besökarna kan ställa frågor 
  • Chattbotten Ebbot ingår som standard. Under mässan används den som chattfunktion och lärs därmed upp. OM man så önksar kan man slå om till chattbot efter mässan. Vi har just tecknat avtal, så mer info om hur det är tänkt att fungera kommer. Länk till Ebbot 
  • Sökbarhet utifrån intressenutbildningsområde, kategori och alfabetisk ordning 

Extra kanaler, 3.000 kr/st

Du kan ändra antalet extra kanaler och extra sändningar i kanalen fram till 1 oktober. Först efter det datumet fakturerar vi dessa.

Det är kanalerna som gör montern ”större”. En kanal representerar ett specifikt ämnesområde, utbildningsområde eller utbildning som ska kommuniceras. Kanalen innehåller samma funktioner som basmontern om ämnesområdet och ger sökträff vid intressesökning med ”Matcha intressen”.  Kanalen listas inte i utställarlistan. Om man önskar lyfta vissa enheter som självständig utställare (t.ex. Lunds universitet och LTH) går det bra att ordna koppling mellan dessa.

Exempel på kanal 

  1. Universitet X brukar ha 20 studentambassadörer som representerar sina utbildningar samt fem studievägledare i den fysiska montern. På den digitala mässan har universitetet en basmonter plus 20 kanaler. Basmontern bemannas av dem som ska prata om universitetet i allmänhet. Om man tycker att det blir för många kanaler kan man ha kanaler per utbildningsområde och välja extra livesändningar för de studenter som ska prata på video och chatta i varje område.
  1. En förmedlare av utlandsstudier representerar 20 internationella universitetFörmedlaren själv ”bemannar” basmontern och har en kanal för varje kund/universitet de representerar. I detta fallet kan man betala 2 000 kronor för att få med dessa medutställare listade i utställarlistan.
  1. En arbetsgivare vill berätta om 5 olika yrkesroller. HR- och/eller kommunikationsansvarig ”bemannar” basmontern och har en kanal för varje medarbetare som ska representera sin yrkesroll. 

Extra livesändning basmonter eller i kanal, 1.500 kr/st

Om flera personer ska ha videosamtal och chatta i basmontern eller i en kanal kan man boka till Extra livesändning. Det kan vara en viss utbildning eller ett utbildningsområde som har flera studentambassadörer och kanske även studievägledare.

Samlingsmonter, 6.000 kr + 3.000 registreringsavgift 

Vi kommer att ha några samlingsmontrar, där man ställer ut i ett gemensamt sammanhang. Några exempel är Yrkeshögskolor, Folkhögskolor, Jobba nu/jobba extra. Innehållet för varje utställare motsvarar Basmonter (se ovan).

Webbinarier

Schemalagda 2 gånger per dag, alla fyra dagar. Bokas separat och ingår inte i montern.

Högst 15 minuter långa och förinspeladeför att underlätta för föreläsaren som då kan fokusera på chattfrågorna under de schemalagda passen. Filmen ligger ute under och efter mässan, men chattfunktionen är endast igång för frågor under schemalagd tid. 

Webbinarierna nås via webbinarieprogrammet och genom sökfunktionen Matcha intressen. 

OBS! Du behöver ordna en moderator för dina webbinarier så att inte din monter lämnas obemannad.