Den digitala mässan

På digitala Saco Studentmässa når du utbildningsintresserade i hela landet. Från södra till norra Sverige. Utan att resa.

Höstens digitala mässa

24-27 november pågick mässan live. Nu är innehållet utom  livesändningar och zoomsamtal/bemannad chatt tillgängligt fram till högskolevalet. Se besökarutvärderingen här.

Digital vårmässa 17-18 mars

15.00 - 18.00 under dessa dagar är mässan bemannad och våra besökare kan chatta med utställarna och i viss mån även ha zoomsamtal. Besökarutvärderingen visade på ett stort intresse av att få en chans till att ställa frågor när 15 april börjar närma sig.

Vi bjuder åter in genom gymnasieskolor i hela landet samt skickar personlig inbjudan till höstens besökare som har valt att behålla sitt konto (ca 80%).

Hur?

Med dator och Chrome som webbrowser för bästa upplevelse.

Vad finns på mässan?

Mässan består av en lobby med guidning, studievägledning och diverse inspirationsaktivteter. Sedan förstås montrar och webbinarier.

De digitala montrarna

Basmonter

Basmontern utgör grunden för mässmontern. Under våren kan man boka "passiv monter" för 10 000 kronor. Man medverkar då även på vårmässan 17-18 mars. För ytterligare 1 000 kronor kan man boka chatt för mässadagarna 17-18 mars.

Alla montrar har samma struktur så att besökarna lätt känner igen sig 

Basmontern innehåller:

  • Basinformation med bilder och länkar 
  • En kort introduktionsfilm på omkring 1 minut 
  • Möjlighet till livestreaming från Youtube under bemannad mässa. Under streamingen visas inte introfilmen eftersom film och livestream delar på samma plats.  
  • Länkar
  • Sökbarhet utifrån intressenutbildningsområde, kategori och alfabetisk ordning. Möjlighet att som tidigare år importera utbildningar från EMIL/SUSANavet.
  • Intresseanmälan med kontaktupgifter
  • Vanliga frågor och svar.

Kanaler 3 000 kr/st.

Det är kanalerna som gör montern ”större”. En kanal representerar ett specifikt ämnesområde, utbildningsområde eller utbildning som ska kommuniceras. Kanalen innehåller samma funktioner som basmontern om ämnesområdet och visar huvudmontern som sökträff vid intressesökning.  Kanalen listas inte i utställarlistan. Om man önskar lyfta vissa enheter som är självständiga utställare (t.ex. Lunds universitet och LTH) går det bra att ordna koppling mellan dessa.

Se ett exempel på kanaler i en digital monter här.

Webbinarier 3 000 kr/st

Bokas separat och ingår inte i montern.

Högst 15 minuter långa och förinspelade. Webbinariet ligger ute under och efter mässan och under bemannad mässa kan besökarena ställa frågor i chatten.

Webbinarierna nås via webbinarieprogrammet och genom sökfunktionen. Webbinarierna är inte schemalagda och kan ses helt on demand, så att ingen behöver missa ett webbinarium för att det krockar med ett annat.