Studier

Saco Studentråd träffar EU-kommissionens ordförande José Manuel Barroso

Fredagen den 27 mars deltar Saco Studentråd i ett möte mellan EU-kommissionens ordförande José Manuel Barroso och Europafacket i Bryssel. Mötet är ett initiativ från EU-kommissionen, och handlar om åtgärder mot ungdomsarbetslösheten. – Vi kommer att fokusera vårt inlägg på den bristfälliga övergången mellan utbildningssystem och arbetsmarknad, säger Saco Studentråds vice ordförande Kristin Öster, som deltar i mötet.

- I mötet med Barroso kommer vi att lyfta frågan om övergången från utbildningssystem till arbetsmarknaden. Det handlar om kontakt med arbetsgivare, men också om rörlighet mellan olika delar av arbetsmarknaden, och möjligheten för unga människor att vara en del av en större europeisk arbetsmarknad, säger Saco Studentråds vice ordförande Kristin Öster, som representerar de nordiska länders fackliga ungdomsorganisationer på mötet.

Saco Studentråd deltar i mötet som en av åtta ungdomsfackliga representanter, och är den enda organisationen som uteslutande representerar studenter.

– Därför är det extra viktigt för oss att prata om studenters och högutbildades situation på arbetsmarknaden i Europa. När den fungerar dåligt smittar det av sig på andra grupper. Vi vill inte ha en situation där unga utan gymnasieexamen konkurrerar med färdigutbildade akademiker om samma jobb, säger Kristin Öster.

Stora delar av Europa har haft svårt att återhämta sig efter den ekonomiska krisen, särskilt när det gäller ungdomars sysselsättning.

- Det märks att frågan om ungdomsarbetslöshet står högt på den politiska agendan. Nu har EU:s högsta ledning tagit initiativ att träffa unga fackliga företrädare i Europa. För oss är det ett erkännande att vårt politiska arbete är relevant, till och med på den allra högsta politiska nivån. Vi är väldigt glada att EU-kommissionen vill lyssna på vad vi har att säga, säger Johannes Danielsson, ordförande Saco Studentråd.

Kristin Öster, vice ordförande Saco Studentråd: 070 712 70 41
Johannes Danielsson, ordförande Saco Studentråd: 0736 467928